o

1y

iR

", correct jt.

14 g

THE WASHINGTON POST/HEALTH/JUNE 1, 1999

R

The Wild, Wild Web

® Readers should be warned that The Post’s new
health Web site, www.washingtonpost.com/
health, launched April 13, included potentially
dangerous drug information. Information on the
site, provided by Inteli-Health, Inc., in association
with Johns Hopkins, is out-of-date and inaccurate.
Here are just three examples:

For the nighttime heartburn drug cisapride
(Propulsid), The Post’s Web site advises for
“Infants and children: No special problems are
expected if the drug is used exactly as prescribed.”
There have been 38 reports of death from heart
rhythm disturbances, including several in
children, associated with the use of cisapride
during its first five years on the market. The June
1998 revised labeling for this drug states the
“safety and effectiveness [of cisapride] in pediatric
patients under the age of 16 years have not been
established for any indication.”

Second, The Post’s Web site incorrectly states
that the short-acting form of nifedipine (Procardia
capsules) is used to treat “high blood pressure.”
This form of the drug has never been approved by
the Food and Drug Administration for the
treatment of high blood pressure. In fact,
short-acting nifedipine was relabeled in 1997 to
say “Procardia capsules should not be used for the
control of essential hypertension” because of its
association with an increased risk of heart attack
and death when used to treat high blood pressure.

Third, the Web site still contains information on
the painkiller bromfenac (Duract), a drug banned
in June 1998 because of liver toxicity, and makes
10 mention of the fact that this drug should not
have been used for longer than 10 days.
Bromfenac was relabeled in February 1998 with
the following warning: “Duract is a nonsteroidal
anti-inflammatory drug (NSAID) indicated only
for the short-term (10 days or less) management
of acute pain and is not indicated for long-term
use.”

Abigail Trafford’s Health section commentary
claims the quality of the Web site information isup
to the “standard you have come to expect from
‘The Washington Post.” For now, these standards
are not being met.

Larry D. Sasich, Pharm.D, MPH
Sidney M. Wolfe, MD

Public Citizen’s Health Research Group
Washington

Scott L. Sherman, assistant dean of the Johns
Hopkins University School of Medicine, sent the
Jollowing reply to Sasich and Wolfe:

“I am writing to assure you that Inteli-Health

. and Johns Hopkins are taking immediate action to

respond to the problems you identified.

First, we are having Duract removed from the
database. Second, we have edited the listings for
Propulsid and Procardia to make them up-to-date
and accurate and have transmitted those changes
to The Post.

A word of explanation regarding the
deficiencies you identified is in order. The Post’s
Web site initially included an electronic download
of a book, “The Johns Hopkins Complete Home
Encyclopedia of Drugs,” which was up-to-date at
the time of printing. The Post should have
received instead a separate online database, which
has been regularly updated to reflect changes

_(including the recall of Duract). Thanks to you, we

discovered this problem and are taking steps to

oy

Johns Hopkins is committed to medical

»
1

accuracy in all we do. Your questions have
promoted a thorough review of our procedures for
online publishing of drug information. We

therefore appreciate the fact that you brought

these matters to our attention.”

Health section Editor Abigail Trafford adds:

The World Wide Web is a new universe of news
and information—and its use can lead to questions
of accuracy online, as the letter from Public
Citizen illustrates.

The problems here occurred on the
Inteli-Health Web site created by Johns Hopkins
University and Health System and Aetna U.S.
Healthcare. The Washington Post newspaper
forms the backbone of Washingtonpost.com, but it
does not account for all the material on the site.
Once online clickers move from the stories that
also ran in the newspaper, they leave the
traditional territory of journalism. It is not
possible for The Washington Post Co. to verify all
the data available on the Web the way a reporter
evaluates information in a story. In some ways,
Web surfers have to make their own evaluations
when they click on non-Post material,

At the same time, there is a common
commitment to accuracy and excellence on the
health site among Washingtonpost.com and its
partners, including Newsweek, Inteli-Health, the
Associated Press and Reuters. The editors at
Washingtonpost.com want to hear from users
about their experiences on the site.

The editors at Washingtonpost.com pulled the
three drugs in question off the site after receiving
the letter from Sasich and Wolfe. ‘

Officials at Johns Hopkins have agreed to
update the entire Inteli-Health database on drugs
by the end of the month, After that, editors at both
Inteli-Health and Washingtonpost.com will
monitor action by the Food and Drug
Administration that changes the status of any
drugs and they will update the online database.

Prmumnaki.__




JOHNS HOPKINS

School of Medicine

Office of the Dean

1830 E. Monument St. / Suite 2-200
Baltimore MD 21205-2100

(410) 955-1610 / FAX (410) 614-1823

Scott L. Sherman, J.D. BY FAX:; ORIGINAL TO FOLLOW BY MAIL
Assistant Dean

May 5, 1999

Larry D. Sasich, Pharm.D., M.P.H.
Sidney M. Wolfe, M.D.

Public Citizen

1600 20th Street, N.W.

Washington D.C. 20009

Dear Drs. Sasich and Wolfe:

InteliHealth and Johns Hopkins only yesterday received a copy of your letter dated April 16, 1999, to
The Washington Post regarding the accuracy of our drug information on the Post’s Web site. I am writing
to assure you that we are taking immediate action to respond to the problems you identified.

First, we are having Duract removed from the database. Second, we have edited the listings for Propulsid
and Procardia to make them up-to-date and accurate and have transmitted those changes to the Post.

A word of explanation regarding the deficiencies you identified is in order. The Post’s Web site includes
an electronic download of a book, The Johns Hopkins Complete Home Encyclopedia of Drugs, which was
up-to-date at the time of printing. There is a separate database, which has been regularly updated to
reflect changes (including the recall of Duract) and which should have been, but was not, transmitted to
the Post, instead of the original book database. Thanks to you, we discovered this problem and are taking
steps to correct it.

Johns Hopkins is committed to medical accuracy in all that we do. Your questions have prompted a
thorough review of our procedures for online publishing of drug information. We therefore appreciate
the fact that you brought these matters to our attention. Please feel free to contact my office directly in
the future.

Sincerely,

S0y Fharan

Scott L. Sherman
Assistant Dean

cc: Catherine DeAngelis, M.D., Vice Dean, Academic Affairs and Faculty, Johns Hopkins Medicine
Joel Kahn, M.D., Medical Director, InteliHealth
Ron Sauder, Director, Johns Hopkins Office of Consumer Health Information
Sharisa Staples, Online Health Editor, Washingtonpost. Newsweek Interactive
Abigail Trafford, Health Editor, The Washington Post

4
&




